

Geschiedenis van Jupp's Klamotte Kapelle
Het orkest is begonnen als schoolorkest. Drie leerlingen van de bakkersopleiding in Arnhem kwamen op het idee om een orkestje te vormen dat muziek zou maken op een schoolfeest.
Dit optreden was zo succesvol dat de drie muzikanten door gingen met muziek maken en het orkest werd langzaam groter. Ze konden optredens krijgen door het hele land maar het problem was dat niemand een auto had. Dit werd opgelost door een ander probleem, de muzikant die de grote trom sloeg hield er mee op. Maar Frank, één van de oprichters van het orkest, had de oplossing. Hij vroeg Joop, zijn stiefvader, of hij de grote trom wilde gaan slaan. Nou dat wilde Joop wel doen. En Joop had een auto, dus ook dat probleem was opgelost. Het orkest ging nu optreden door het hele land.
In 1982 konden ze een optreden krijgen in Duitsland. De buschauffeurs van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf in Arnhem hadden een uitwisseling in Bottrop, toen nog in West-Duitsland, en ze vroegen of het orkest mee wilde om daar muziek te maken. Dus het orkest ging mee en veroverde het Duitse publiek met hun optredens aldaar. Bij het afscheid kreeg Jupp, zoals Joop genoemd werd in het Duits, als leider van het orkest een cadeau van de Oberbürgermeister van Bottrop. Hij kreeg een mooie stropdas met het wapen van de gemeente Bottrop er op afgebeeld. Jupp was hier zo van onder de indruk dat hij, in het Duits wat hij kon, de Oberbürgermeister bedankte voor de Klamotte, terwijl een stropdas in het Duits een Krawatte is. Grote hilariteit uiteraard, maar zo is wel de naam van het orkest ontstaan, Jupp's Klamotte Kapelle.
Na een aantal succesvolle jaren werd het stil rond het orkest. Totdat een paar oud-muzikanten het initiatief namen om het orkest nieuw leven in te blazen. En zie hier, Jupp's Klamotte Kapelle is weer springlevend. Momenteel telt het orkest 15 muzikanten, waaronder een paar muzikanten van het oude orkest, en we zijn dankbaar dat ook Jupp nog steeds betrokken is bij het orkest als erelid.
Hoogtepunt was tot dusver deelname aan het kapellenfestival voor de carnaval in Oldenzaal, waar het orkest eindigde als 14e van de 22 deelnemende kapellen. Een fantastisch resultaat voor het orkest, wat met de huidige bezetting net een jaar bezig is muziek te maken.
Heeft u interesse in een optreden van Jupp's Klamotte Kapelle? Schroom dan niet contact met ons op te nemen.